انجمن ورزش های افراد با هوش میانه

(معلولین با معلولیت ذهنی)

انجمن ورزش های افراد با هوش میانه

(معلولین با معلولیت ذهنی)

انتقاد معلولان ذهنی ازلغو سفرهای برون مرزی/ امید و انگیزه ما از بین رفت

  

تهران - ایرنا - اعزام تیم های ورزشی افراد کم توان ذهنی به مسابقات قهرمانی جهان 2015 در حالی هفته گذشته لغو شد که اعضای این تیم هاازمدت ها قبل برای این سفرمهیا شده بودند، اما اعلام لغو این سفرعلاوه بر آنکه این وزرشکاران را با مشکلات روحی مواجه کرد، بلکه به گفته خودشان انگیزه وامیدشان را نیزاز بین برد. 

 

 

 

به گزارش ایرنا، درسیره معصومین(ع) به موارد بسیاری ازبرخورد آن بزرگواران باافرادی که دچارمعلولیت های جسمی بودند،برخوردمی کنیم که درس های زیادی برای مسئولین ورزشی دارد. آن بزرگواران هرگز فردی را که در یک ناحیه دچار معلولیت هست،یک ناتوان نمی شمردند وآنان را تشویق می کردند از سایر توانایی هایشان استفاده کنند، ضمن اینکه آنان را به استفاده از ابزاری تشویق می کردند که ناتوانی شان را در یک عضو جبران کند.

رفتارکرامت آمیز وتشویق ها وراهنمایی های معصومین برای جلوگیری ازگوشه نشینی وخدای ناکرده بی خاصیت شمردن معلولین و تلاش برای به فعل درآوردن سایرتوانایی ها واستعدادهای ایشان و استفاده از ابزار مناسب برای جبران ضعف در یک معلولیت خاص معلولان برای ما درس بزرگی است.

دیدگاهی که خانواده و جامعه نسبت به معلولیت دارد (توانمندی، نقص، تحقیر، ترحم و...) بسیار مهم است و باعث می شودکه معلول با آن دیدگاه رشد کند وشکوفا شود یاعزلت تنهایی را برای خود برگزیند. احساس نقص عضو داشتن با معلولیت بسیار متفاوت است، گاهی فرد از نظر جسمی سالم است و حتی دارای تحصیلات عالیه نیز می باشد، ولی نتوانسته در جامعه جایگاه خود را پیدا کند و بالعکس ممکن است شخص دچار نقص عضو باشد ولی آنچنان توانسته از توانمندیهای خود استفاده کرده باشد که جامعه نیز پذیرای مشارکت وی شده است.

با دیدگاه مثبت در خانواده و جامعه می توان ناتوانی و نقص عضو را از ذهن پاک کرد و به سایر توانمندی های معلول پرداخت.

می توان با عادی ساختن این موضوع، سر معلول را در جامعه بالا نگاه داشت. معلولان نسبت به سایر اعضای خانواده، نیاز بیشتری به رسیدگی و توجه دارند که در صورت وجود عشق و تفاهم این نیازها خود به خود مرتفع خواهد شد.

آنچه مهم است این است که اعضای خانواده و افرادی که با معلولین در ارتباط هستند بفهمند هر فرد سالمی، توانمندی های وی را ندارند.اولیا نباید سعی کنند که به جای معلول فکرکنند، تصمیم بگیرند واهداف خود رابه آنها تزریق کنند بلکه باید توجه داشت که اگر در همه شرایط حاجات معلول برآورده شود، او هیچگاه قدرتمند نخواهد شد و همیشه سر بار دیگران خواهد ماند. پس باید سعی کرد تا جایی که امکان دارد.

حال با توجه به این موارد باید دید تصمیم ورزش ایران برای اعزام نکردن تیم های ملی ورزش کم توان ذهنی به رقابت های جهانی اکوادور به بهانه کمبود بودجه امید و انگیزه اندک آنان به زندگی را کاهش نمی دهد؟!



** سهمی از میلیاردها بودجه نداریم

بازیکن تیم ملی فوتسال کم توانان ذهنی معتقد است، معلولان زندگی آسانی درایران ندارند و فراهم کردن زمینه برای فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و ورزشی برای آنان انگیزه زندگی را در این افراد افزایش می دهد.

محسن میرصابری درگفت و گو با ایرنا گفت:میلیاردها تومان اعتبار دراین کشور برای رشته های مختلف ورزشی بویژه فوتبال هزینه می شود ، اما معلولان کم توان ذهنی برای استفاده از امکانات خود فدراسیون جانبازان و معلولان نیز با مشکل مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه رییس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان باید ورزشکاران این رشته ها را همچون فرزندان خود بداند و از آنان حمایت کند، گفت: اردوها و مسابقات ورزشی سایر رشته ها به طور منظم و حساب شده برگزار می شود و به ملی پوشان حتی مبلغی با عنوان پول تو جیبی برای پرداخت کرایه تاکسی و هزینه های مشابه پرداخت می شود اما افراد کم توان ذهنی برای ممانعت از کاهش توانایی هایمان اعتباری نداریم.

میرصابری با بیان اینکه فعالیت های ورزشی موجب کنترل بیماری ها یا مانع از ضعف عضلانی و مفاصل در معلولان کم توان ذهنی می شود ، گفت: مسئولان ورزش کشور جایگاهی برای ورزش این گروه از معلولان قایل باشند و امید زندگی بهتر داشتن را از این افراد نگیرند، زیرا ما نیز حق زندگی داریم و هزینه توانمندی ما قطعا کمتر از درمان مشکلاتمان خواهد بود.

این فوتسالیست 23 ساله با اشاره به اینکه سال گذشته نیز اعزام تیم ملی فوتبال کم توانان ذهنی به دلیل نداشتن اعتبار به جام جهانی برزیل لغو شد، گفت: ورزش کردن را از سوم ابتدایی شروع کرده و با تیم های باشگاهی دسته دو و سه فوتسال افراد توانمند بازی کرده است اما از 10 سال پیش به صورت مرتب فیزیوتراپی می کنم، اصولا کم توانان ذهنی نباید در خانه بمانند ، زیرا مشکلات عدیده ای برای آنان ایجاد خواهد شد و حتی به دلیل کمی تحرک ممکن است توانایی حرکتی خود را از دست بدهند.

وی اضافه کرد : همه کسانی که در فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولان کار می کنند ، افراد سالم و توانمند هستند ، چرا نباید مشاغل موجود دراین فدراسیون حداقل به افراد معلول و جانباز سپرده شود و درحالی که این امتیاز به آنان داده نمی شود، حداقل شرایط برای اعزام آنان به رقابت های جهانی فراهم شود.



** فرصت ها برای ورزشکاران سالم و معلول یکسان نیست

کاپیتان تیم فوتسال کم توانان ذهنی نیز گفت: در سایر رشته های ورزشی رقابت های قهرمانی کشور، لیگ، قهرمانی آسیا و رقابت های جهانی برگزار می شود اما بنا به هر دلیلی این فرصت ها برای ورزشکاران کم توان ذهنی وجود ندارد و تنها فرصت موجود مسابقات جهانی است که هر چهار سال یکبار برگزار می شود.

علی اصغر حسین زاده ادامه داد: رقابت های جهانی فوتسال کم توانان ذهنی هر چهار سال یکبار برگزار می شود و تیم ایران برای نخستین بار در سال 90 به این رقابت ها اعزام شد و توانست عنوان قهرمانی را کسب کرده و برای کشور افتخار آفرینی کند.

کاپیتان تیم ملی فوتسال کم توانان ذهنی ادامه داد: ورزشکاران کم توان ذهنی نیز از اقشار این جامعه محسوب می شوند و باید از سوی مسئولان ورزشی مورد توجه قرار گیرند، اما متاسفانه از فوتسالیست هایی که برای کشور مدال آوری کرده بودند، همچون سایر ورزشکاران تقدیر نشد.

حسین زاده گفت: با توجه به شرایطی که ورزشکاران کم توان ذهنی دارند باید بیشتر به آنان رسیدگی شود تا دچار افسردگی نشده و باری بر دوش جامعه نگذارند. این افراد با توجه به شرایطی که دارند در صورت کم توجهی، بار زیادی را به جامعه متحمل می کنند.



** اعزام به رقابت های جهانی نیازمند یک و نیم میلیارد تومان

رئیس انجمن کم توانان ذهنی نیز گفت: بدون در نظر گرفتن هزینه اردوها، برای اعزام تیم های کم توان ذهنی به مسابقات جهانی اکوادور حدود یک و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز است و با توجه به اعتبار محدود فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان پرداخت چنین هزینه ای تقریبا غیرممکن است.

عباس باغستانی با بیان اینکه سال گذشته نیز تیم ملی فوتسال کم توانان ذهنی به دلیل کمبود اعتبار به مسابقات جام جهانی برزیل اعزام نشد، گفت: باید همه سازمان ها و نهادهای ورزشی از جمله وزارت ورزش و جوانان، کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک برای حمایت از این تیم و اعزام آنان به رقابت های جهانی همکاری کنند.

وی با بیان اینکه 70 درصد معلولان کشور معلولان ذهنی هستند، گفت: ورزش برای این قشر از جامعه نقش حفظ توانایی های موجود را دارد و از سوی دیگر موجب می شود تا هوش اجتماعی این افراد ارتقا یافته وهمچون افراد عادی از پس مشکلات خود برآیند.

رییس انجمن ورزش افراد کم توان ذهنی تصریح کرد: امکانات ورزشی برای این معلولان بسیار ناچیز و درحد صفر است. در حال حاضر فعالیت هایی برای جلب توجه برخی خیرین جهت حمایت از اعزام این تیم ها به مسابقات جهانی اکوادور آغاز شده است .

به گفته باغستانی زلاتان ابراهیموویچ سال گذشته تمامی هزینه تیم فوتبال کم توانان ذهنی کشور سوئد را برای حضور این تیم در رقابت های جام جهانی برزیل و شرکت در این رقابت ها را شخصا پرداخت کرد.

رئیس انجمن ورزش افراد کم توان ذهنی همچنین به تلاش ها برای مستقل شدن این انجمن از فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین اشاره کرد و گفت: ورزشکاران معلول جسمی از جمله نابینایان وناشنوایان متولیانی دارند که از آنان و خواسته هایشان دفاع می کنند لذا به نظر من باید این گروه از ورزشکاران نیز انجمن مستقلی داشته باشند.

به گفته باغستانی همانطور که همه سازمان های و نهادهای برای حل مشکل پرسپولیس و استقلال بسیج شده و تلا ش می کنند، باید برای بهبود شرایط ورزشکاران تلاش هایی از سوی خیرین و مسئولان کشور صورت گیرد.

ورزشی (4)**1828**1379
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.