انجمن ورزش های افراد با هوش میانه

(معلولین با معلولیت ذهنی)

انجمن ورزش های افراد با هوش میانه

(معلولین با معلولیت ذهنی)

شوک ناشی از لغو یک اعزام

امید جامعه پرشمار کم توانان ذهنی ایران به یک انجمن و شوک ناشی ازاحتمال لغو یک اعزام 

 

تهران - ایرنا - ورزش افراد کم توان ذهنی سالها از نداشتن یک فدراسیون مستقل ورزشی رنج می برد و سئوال این است که آیا یک انجمن ورزشی جوابگویی جامعه ی میلیونی آنان خواهد بود. 

 

به گزارش ایرنا، فعالیت بدنی و ورزش، مزایای مختلفی برای همه افراد جامعه دارد و افراد با هوش میانه نیز با شرکت درفعالیت های بدنی منظم می توانند ازاستخوان ها، مفاصل وعضلات خود محافظت کنند وباکنترل وزن بدن، افزایش سلامت روانی، کاهش اضطراب و افزایش تصویر بدنی مثبت و بهبود خلق و خو همانند دیگر افراد یک جامعه زندگی کنند. 

 

 درحال حاضرتعداد افرادی که برای انواع ناتوانی های خود نیاز به خدمات ویژه دارند، رو به افزایش است.افراد معلول به برنامه هاو متخصصان متفاوتی نیاز دارند تا بتوانند توانایی های خود را گسترش دهند.در این زمینه تربیت بدنی نقش مهمی را ایفا می کند. سازمان تعلیم و تربیت معلولان امریکا دردهه 1970، تربیت بدنی و تفریحات سالم را به عنوان یک تقدم در آموزش ملی و تعلیم و تربیت محسوب کرد. این تاکید، باعث انگیزش روحیه بدعت گذاری در برنامه های تربیت بدنی افراد معلول شد.

درایران نیز، افزایش جمعیت افزایش تعداد افراد با هوش میانه را در پی داشته است. به طوری که در حال حاضر جمعیت زیادی (بیشتر از یک میلیون نفر)کم توان ذهنی در سراسر کشور وجود دارد که پیگیری حقوق و مطالبات شهروندی این افراد ایجاب می کند تا به مسائل و نیازهای آنان توجه شود.

البته براساس آمارهای منتشره حداقل سه میلیون نفر درایران در زمره افراد کم توان ذهنی محسوب می شوند که برنامه ریزی برای آنان در زمینه های مختلف اجتماعی وظیفه سازمان های متولی است.

یکی ازنیازهای مهم این افراد ورزش است اما یک انجمن ورزشی توانایی برنامه ریزی ورزشی برای این تعداد از افراد یک جامعه را نخواهد داشت.

انجمن ورزش افراد کم توان ذهنی مانند 17انجمن دیگر ورزش معلولان ایران زیرنظرفدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان فعالیت می کند و به یقین بودجه این فدراسیون پاسخگوی نیاز این جامعه آماری این انجمن ها نخواهد بود.

در گذشته طرح تاسیس فدراسیون ورزش های افراد کم توان ذهنی از سوی فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان به وزارت ورزش و جوانان ارائه شده که این کار نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و تا کنون عملی نشده است.

رییس انجمن ورزش افراد کم توان ذهنی معتقد است که افراد باهوش میانه (معلولان ذهنی)، جمعیتی بالغ برسه ونیم میلیون نفر را در برمی گیرند و اگر جمعیت معلولان کشور را 12 درصد در نظر بگیریم، 5 درصد از آنها از خانواده افراد کم توان ذهنی هستند.

عباس باغستانی در باره اهمیت ورزش این افراد، گفت: ثابت شده است که انجام فعالیت‎ های ورزشی برای این افراد به بهبود روابط اجتماعی آنها کمک می کند.

وی افزود: اولین اتفاقی که باید در این زمینه بیافتد، تغییر نگرش جامعه و خانواده ها نسبت به توانمندی افراد با معلولیت ذهنی است. این افراد در واقع سالم هستند، می توانند مثل ما زندگی کنند، ورزش کنند اما متاسفانه توجهی به آنان نمی شود. در گام اول باید مسئولان ورزش، سازمان های مردم نهاد و حتی فدراسیون های ورزشی این افراد را باور کنند و به حضور آنها در جامعه توجه کنند.

باغستانی با بیان اینکه تلاش های فراوانی برای تشکیل فدراسیون مخصوص به ورزش افراد باهوش میانه انجام شده اما به بن بست خورده ، تصریح کرد: برای اینکه حق این افراد گرفته شود نیازمند تشکیل فدراسیون بودیم، اما متاسفانه تا به حال این اتفاق نیفتاده است چرا که طبق قانون، اجازه تشکیل فدراسیون جدید داده نمی شود و نیازمند تاییدیه وزارت ورزش، هیات دولت و مجلس شورای اسلامی است. در حالی که برخی فدراسیون ها با هزار نفر تشکیل شده اند، اما ورزش معلولان ذهنی با سه و نیم میلیون نفر جمعیت فاقد فدراسیون مستقل است.

رئیس انجمن ورزش برای افراد با هوش میانه خاطرنشان کرد: ورزش معلولان ذهنی در حال حاضر با 15 رشته در جهان فعال است و با تغییر نگرش رسانه ها، مردم و مسئولان در کشور، زمینه گسترش فعالیت های ورزشی و حتی ورزش قهرمانی برای این قشر فراهم می شود . طبق فرمایش های مقام معظم رهبری، ورزش برای معلولان واجب است و از نظر من برای معلولان ذهنی این مساله اهمیت بیشتری پیدا می کند و واجب‎تر است.

باغستانی افزود: از نظر بودجه و مالی تقریبا در حد صفر هستیم. فدراسیون جانبازان ومعلولان بودجه کمی در اختیار دارد که کفاف فعالیت های خودش را هم نمی‎دهد، بنابراین نمی توان انتظار داشت که در این خصوص توجه ویژه ای به ما شود. با این حال طی این سالها با کمک خیرین و علاقمندان به ورزش، تشکیلات و کمیته های ورزشی در سطح فدراسیون و کشور تشکیل شده و در حال حاضر 8 رشته ورزشی فعال داریم.



** ورزش راهی برای سعادت کم توانان ذهنی

برای نخستین بارسه نفرازبانوان کم توان ذهنی دردو رشته دوومیدانی وتنیس روی میزبه مسابقات جهانی اکوادورکه شهریورماه برگزارمی شود، اعزام خواهند شد.

این دختران آنچنان با شور و حرارت تمرین می کنند که انسان به وجد می آید.

علاوه بر این دختران، پسران نیز در 4 رشته تنیس روی میز- شنا- دوومیدانی و فوتسال به مسابقات جهانی اکوادور اعزام می شوند.

این ورزشکاران درسن 18 سالگی حرف و حرکتی را انجام می دهند که کودکان معمولی درسنین 8 و 10سالگی انجام می دهند که البته طبیعت این نوع بیماری چنین امری را اقتضا می کند.

سرمربی این تیم می گوید: باید تلاش کرد از طریق ورزش چنین افرادی را جذب جامعه کرد تا هم باری از روی دوش جامعه برداشته شود و هم خانواده های این بچه هااحساس آرامش کنند ضمن اینکه با هر دیدی که به موضوع نگاه کنیم می بینیم قدم برداشتن برای این افراد وظیفه انسانی همه ما بخصوص متولیان و مسئولین و مدیرانی است که کار آنها خدمت به همه افراد جامعه و مخصوصا این افراد است.



** مشکلات مالی، اعزام جهانی را لغو کرد

بازیکنان تیم های افراد کم توان ذهنی مدتی است اردوی های آماده سازی خود را برای حضور در مسابقات جهانی در چهار رشته فوتسال، دوومیدانی، شنا و تنیس روی میز پیگیری می کنند، اما به نظر می رسد که اعزام این تیم ها به دلیل کمبود بودجه با مشکل مواجه شده است،

این خبر برای بازیکنان این تیم ها شوک بزرگی بود به گونه ای که برخی از بازیکنان تیم ها دچار مشکلات قبل از ورزش و بیماری خود شدند.

بازیکن ملی پوش فوتسال درباره این موضوع گفت: نمی دانم چرا نداشتن بودجه فقط برای تیم های ملی کم توان ذهنی است.سایررشته ها و فدراسیون ها مشکلی در این زمینه ندارند.

نصرت کاشفی فرتصریح کرد: سه سال است به صورت فشرده تمرین می کنم تا بتوانم در مسابقات قهرمانی جهان برای کشورم افتخار آفرینی کنم، اما حال که زمان اعزام نزدیک شده است می گویند بودجه نداریم و تیم ها اعزام نمی شوند.

وی که ورزش را برای بیماری اش بسیار مهم می داند درادامه گفت: نزدیک 15 سال ورزش کردم و چون بیماری ام خاص بود، ورزش خیلی کمک کرد. چهار سال پیش عضو تیم ملی فوتسال افراد کم توان ذهنی شدم و از همان زمان برای مسابقات جهانی اکوادور تمرین کردم.

این بازیکن تیم فوتسال افراد کم توان ذهنی تاکید کرد: بسیاری ازبازیکنان از شنیدن این خبر که احتمال دارد تیم اعزام نشود، شوکه و از زندگی ناامید شدند، سئوال ما این است که چرا این اتفاق برای دیگر رشته ها پیش نمی آید و آنان بودجه دارند.

وی با یادآوری اینکه سه میلیون ایرانی در زمره افراد کم توان ذهنی محسوب می شوند، گفت: مگر ایران کشور فقیری است که برای اعزام نمایندگان این جامعه بزرگ مشکلات بودجه ای وجود دارد. برای حضور رونی کلمن در ایران 100 هزار دلار هزینه می شود اما برای ورزشگاران کم توان ذهنی بودجه نیست.

کاشفی فرتصریح کرد: هدایتی که به سه باشگاه کمک کرده است و آنان نتیجه ای نگرفتند، نمی تواند به ورزش ما کمک کند تا برای ایران مدال آوری داشته باشیم.

وی در پایان افزود: فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان که بودجه 16 میلیاردی برای امسال دارد، اگر نمی تواند تیم های ورزشی افراد کم توان ذهنی را حمایت کنند، اجازه استقلال به آنان دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.